This study aimed to investigate the relationship between the attitudes of university
students towards using Information and Communication Technology (ICT) and media
tools in learning English and their emotional intelligence. It also investigated whether the
attitudes of university students towards using ICT and media tools in learning English
and their emotional intelligence varied according to their gender and departments. The
Turkish adaption of the revised Schutte emotional scale and The Attitude Scale for the
Use of Media and ICT in Learning English were used as instruments to collect data in
the study, which involved 143 female and 84 male, in total 227, university students. The
independent t test, one way analysis of variance and Pearson product moment correlation
technique were used to analyze the data obtained related with the variables gender,
departments and emotional intelligence respectively. A positive relationship between the
attitudes of participants and emotional intelligence was found. The other finding was that
the attitudes of university students towards ICT and media use in learning English
varied significantly according to their gender and departments. It was recommended that
more comprehensives studies be conducted with different and various working groups to
develop new language programs from broader perspectives.
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin İngilizce öğreniminde bilişim teknolojisi ve
medya araçlarını kullanmaya yönelik tutumları ile duygusal zekâları arasındaki ilişki
incelenmiştir. Araştırmada ayrıca üniversite öğrencilerinin İngilizce öğreniminde bilişim
teknolojisi ve medya araçları kullanmaya yönelik tutumlarının ve duygusal zekalarının
cinsiyet ve öğrenim gördükleri bölüm değişkenine göre farklılaşıp, farklılaşmadığı da
araştırılmıştır. Araştırmanın katılımcıları 143’ü kız ve 84’ü erkek olmak üzere toplam
227 üniversite öğrencisidir. Veri toplama araçları olarak Schutte’nin Türkçeye
uyarlanmış Duygusal Zekâ Ölçeği ile İngilizce Öğreniminde Medya ve Bilişim
Teknolojisi Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler t testi,
tek yönlü varyans analizi ve Pearson moment korelasyon tekniği ile analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin İngilizce öğreniminde bilişim teknolojisi ve medya araçlarını kullanmaya yönelik tutumları ile duygusal zekâları arasında pozitif
yönde anlamlı bir ilişki olduğu ve incelenen tutumları ile duygusal zekalarının
cinsiyetleri ve bölümlerine göre anlamlı şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Yeni
Yabancı Dil Eğitim Programlarının geliştirilebilmesi için farklı ve çeşitli örneklem
gruplarının dâhil edildiği daha kapsamlı araştırmaların yapılması tavsiye edilmiştir.