Ülkemizde üniversite düzeyindeki iletişim eğitimi hem örgün hem de açık ve uzaktan
eğitim yöntemleriyle gerçekleştirilmekte, gerek devlet gerekse vakıf üniversitelerindeki
iletişim bölümleri sektörün ihtiyaç duyduğu teknik personel ve meslek elemanı
yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, ülkemizde açık ve uzaktan eğitim
sistemiyle verilen iletişim eğitiminin genel yapısını değerlendirmektir. Bu amaçla açık ve
uzaktan eğitim sistemiyle hangi programlarda iletişim eğitimi verildiği ve iletişim eğitimi
veren programların giriş koşulları, program yeterlilikleri, ders kredileri, mezuniyet
koşulları, staj ve ölçme değerlendirme sistemi, öğrenme ortam ve araçları ile destek
hizmetlerinin nasıl uygulandığı ortaya konulmuştur. Çalışmanın sonucunda;
programlarda program çeşitliliğinin ve uzmanlığın söz konusu olmadığı ve bu
programların daha çok genel eğitimler olarak değerlendirilebileceği söylenebilir. İletişim
eğitimi aynı zamanda da belirli teknik yeterliliklerin bilinmesini gerektiren bir alandır.
Bu nedenle programlarda teknik yeterliliklere ilişkin olanakların açık ve uzaktan eğitimin
gereği olarak sanal ortamlarda öğrencilere sunulması önemli görülmektedir.
Communication education in Turkey is realised via both open and distance and formal
education systems at higher education level at undergraduate, graduate and postgraduate
programs by state and private universities with the aim of training staff needed by the
sector. The aim of the study is to put forward the general structure of communication
education carried out via open and distance education and evaluate the quality of the
education delivered in order to train the required staff via open and distance education
systems in Turkey. In order to realise this, the structure of communication education
programs at open and distance education systems (preconditions of programs, program
outcomes, teaching environments, teaching and testing regulations, student support
services and etc.) was evaluated via interviews with these program administrators using
qualitative research technique and content analysis method of the web sites of the programs. As result of the study, it can be stated that there are not any program varieties
and expertness and these programs can be evaluated as the general training programs.
The area of communication education is also an area which requires the knowledge of
technical competencies. Therefore, it is crucial to train the students about these technical
competencies in virtual environments by force of open and distance education.