Son asırlarda ulaşım ve iletişim araçlarının mesafeleri kısaltmasıyla toplumlar
arasındaki yakınlaşma kaçınılmaz olmuş ve bu duruma paralel olarak yabancı dil
öğretiminin önemi bir kat daha artmıştır. Dünyada durum böyleyken Türkiye’de yabancı dil
öğretiminden alınan olumsuz sonuçlar güncel tartışma konusudur. Türkiye’de bireylerin
isteklendirilememesi ve uygulanan yanlış yöntemler toplumda yabancı dil öğretimine karsı
ciddi ön yargılar oluşturmuştur. Türkiye’de yabancı dil öğretiminin önünde önemli bir
problem olarak görülen motivasyon-yöntem sorunları ve çözüm yolları bu makalede
irdelenmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda Türkiye’de yabancı dil öğretiminde sorun
teşkil eden nedenler, motivasyon ve metot temelli problemler olarak tespit edilmiş ve
bunlara çözüm önerileri geliştirilmiştir.
Nations that started to develop within time usually placed significant importance in
foreign language learning because of military issues, marriages, migration, politics,
colonialism, and economic reasons. Because of improved transportation means in the last
centuries, the communications endeavors among the societies have turned the foreign
language into a sector. As a response to that situation, foreign language teaching has
become a major controversy in Turkey. A serious prejudice has been observed in Turkish
community due to the wrong implementation of the foreign languages. In this
communication age in which foreign language teaching has become so important,
motivation and method problems which were considered to be important problems and
solutions to them have been studied in this article. According to the research results, the
main problems of foreign larguage teaching are categorized into motivation- based and
methodology-based problems.