Divan şiirinde ahengin sağlanmasında, aruz ölçüsünün temin ettiği dil disiplininin
önemli bir etkisi olduğu bilinmektedir. Mısraların ritmik olarak düzenlenmesinde
ölçünün yanında kafiye ve redifin de etkisi inkar edilemez. Kafiye ve redifin
kullanımında ise gelenekle birlikte nazım şekillerinin de rolü vardır. Divan şiirinde
kullanılan mazmunlar ve müşterek hayal dünyası, umumiyetle eleştiri konusu olurken,
mevcut ses ve ahenk unsurlan hakkında daha çok olumlu görüşler dile getirilmiştir.
Divan şairlerinde görülen dil disiplini ve estetik zevk, artık günümüz şairleri ve
eleştinnenleri tarafından da kabul görmektedir. Bu çalışmada, yukarıda ifade edilen
görüşler doğrultusunda edebiyat tarihimizde Sebk-i Hindt hareketine mensup Divan
şairleri arasında sayılan Neşfüi'nin şiirlerinde görülen şekil ve ahenk unsurları tespit
edilmiş ve bu hususların muhteva ile olan ilişkisi üzerinde durulmuştur.
It is known that an important effect to provide harmony in Divan poetry is the
Aruz norm which provides a language discipline. The effects of Rhyme and Redif
together with the Aruz norm cannot be unavoidable in organizing lines in a rhythmic
m.:ınner. The verse fonns have effecls os :ıı:ıme ı:ı:ı lrcıdition in use of Rhyme ond Redif.
While the use of mazmuns and shared fancy world in Divan poetry are usually
subjected to criticism, use of sound and harmony features in the poetry are often
caused to positive views. The language discipline and aesthetic seen in Divan poets
are now alsa accepted by the contemporary poets and critics. in this study, the
hannony and form features seen in the poetries of Neshati, who is a representative of
Sebk-i Hindi movement, have been determined parallel to the views expressed above,
and the relationships between the matters determined and the contents have been
studied.