Dünya'da ve Türkiye'de modern anlamda reklamcılığın gelişmesine katkı sağlayan gazeteler,
gelişen teknolojilerle birlikte eski etkinliğini yitirmeye başlamıştır. Günümüzde televizyon tel<nolojisiyle
baş edemeyen gazeteler, hem yaratıcılık hem de etkinlik açısından gerilemektedir. Artık çok geniş bir
kitleye hitap ediyor olma özelliğini, tüketicileri ikna etme yönünde kullamımayan gazeteler,
reklamverenler için televizyondan sonra gelen ve televizyonu destekleyici bir reklam aracı haline
gelmiştir. Bu çalışmada, gazete reklamlarının nitel ve nicel özelliklerini belirlemek amacıyla 2002 yılında
gazetelerde yer alan otomotiv reklamları üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Çalışmada, öncelikle 2002
yılında Türkiye'nin içinde bulunduğu ekonomik durum ile reklam ve otomotiv sektörlerinin bu
durumdan nasıl etkilendiği özetlenmiştir. Gazele reklamlarının özellikleri, gazete reklamlarının yaratıcı
ve yapım süreci gibi konuların kuramsal ve uygulamalı olarak değerlendirildiği araştırmada , otomotiv
reklamlarının genel bir çerçevesi çıkarılmıştır.
With the developing technology, the newspapers which had conlributed to the development of
modem advertising in the world and in Turkey, have lost their foımer effectiveness. Today,
newspapers are no more able to cope with television technology and are showing renression in temıs
of creativity and effectiveness. Having lost the persuasive argument of appealing to wide audiences,
newspapers have become a secondary advertisement medium with a supportive function to ·television.
To define the qualitative and quantitative features of newspaper advertising and the concepl of
newspaper advertising in general, this study contains a content analysis of automotive adveıiisements
printed in newspapers in 2002. in this work, the features of newspaper advertisement, the
development of newspaper advertisings, the creative process and production of newspaper
advertisements, Turkey's economic conditions in the year 2002, and how the automotive industry and
the advertising industry have been affected by these conditions are evaluated in theoretical terms. The
study concludes with an application on automative advertisings.