Bu makalenin konusu, Balzac, Flaubert ve Stendhal gibi Fransız romancılannın Vadideki
Zambak, Madam Bouary ve Kırmızı ue Siyah adlı romanları ile Fransız Şiirsel Gerçekçilik akımının
önde gelen yönetmenlerinden biri olan Marcel Came'nin 'Cennet'in Çocukları' (Les Enfants du
Paradise) adlı filmi arasındaki olası eleştirel benzerliktir: Bu eleştirel benzerliği, Batı idealizmi etrafında
1800'li yıllarda şekillenen ve ideolojik bağlamda büyük bir dünya projesi olarak nitelenen kapitalizm
düşünün ortaya çıkışından, bir insanlık ideali olarak çöküşüne kadar ki zamanda ortaya ıkan
ikiyüzlülüğünün eleştirisine dayanan bir gelenek olarak adlandıran bu makale; anlatı bağlamında
biçimsel bir zıtlık ya da farklılık taşısa da, adı geçen romanlar ve film arasında, varsayıfOtn temel
kavramı olan eleştirel içerik ve söylem açısından bir benzerliğin olduğunu kanıtlamayı amaçlamaktadır.
Bu makale adı geçen her bir sanat yaratısını ortaya konduğu dönemin hem sosyo-ekonomik hem de
kültürel yapısını yansıtan birer melin olarak ele alır ve adı geçen 'metinler' arasındal<i eleştirel benzerliği
ve anlatısal farklılığı belirleyebilmek adına ya da başka bir deyişle, makalenin varsayımını ,kanıtlama!<
adına da 'metinlerarasılık' denilen yeni bir yöntemi kullanır. Bu yöntemi uygulnmak için, öncelikle
yöntemin içeriği; ardından roman sanatı ve sözü edilen romanlar ve film birer metin olarak varlıksal
katmanlarına ayrılarak hem biçimsel hem söylemsel hem de söylemin üretildiği tarihsel ve toplumsal
bağlam çerçevesinde açımlanır_ ve en sonunda da ortaya çıkan veriler, varsayımı destekler nitelikle
karşılaşbrmali bir şekilde sıralanır.
The subject undeıtaken in this article is the possible critical similarity between French novels,
The Lify of the Va/ley by Balzac, Madame Bouory by Flaubert, Tile Red and the B/ack by Stendhal,
and the film, Children of Paradise (Les Enfants du Paradis) by one of the most prominent directors of
French Poetic Realism, Marcel Came. This article defines this critical similarity as a tradition based on
crilicism towards the hypocrisy of capitalism thought between the time it emerged in the 1800s as
structured around Westem idealism, and ideologically defined as a grand world project, and the
decadence of capitalism as a humankind ideal. Consequently, even though the abovementioned
novels and the film bear a stylistic antagonism or difference, the present study aims at proving the
existence of a similarity between them in terms of inteltectual content and narrative as basic concepts
for the assumption. The article considers both the socio-economic and the cullural slruclure of the
periods of the previously mentioned artworks as texts, and in order to depict the critical similarities and
narrative differences between these 'texts', or in other words, to prove the main assumption, makes use
of the 'intertextuality' method.