Türkiye'de Küçük Ağa ve Almanya da Morenga filmlerinin yarattığı etki kuşkusuz disiplinler
arası ortak bir çalışmanın ürünüdür. Edebiyat ve medya disiplinlerinin Küçük Ağa ve Morenga
örneklerinde bu denli bir araya yoğrulmasında yazar ve senaristlerin birlikte çalışmalarının rolü
büyüktür. Çalışmamızda yazınsal bir yapıttan hareketle film sanatına aktanlan Tank Buğra'nın Küçük
Ağa ve Uwe Tirnm'in Morenga başlıklı romanlanndan örnekler verilmiştir. Bu iki romanın film sanatına
aktartlarak geniş kitlelere aktarımının ve etkili bir yapıtın ortaya çıkmasının sebebini belirlemek
çalışmamızın başlıca amacı olmuştur. Edebiyat ve medya kavramlarından yola çıkarak, edebı metnin
görselleştirilmesi konusunda örnek teşkil etmesi bakımından, hem Alman Edebiyatından hem de Türk
Edebiyatından tanınmış yazarların romanlarını karşılaştırarak ele aldık Her iki romanın da gerek gerçek
hikAyelerden yola çıkılarak kurgulanmış olması, gerekse romanların konusunu oluşturan roman
karakterlerinin gerçek kişilere dayanması paralellik göstermektedir. Roman kahramanlarının, her iki
romanda da, kendi topraklarını korumak için düşmanla savaşmaları ve yazarların tarihi olaylardan yola
çıkarak, arşiv araşbnnalan sonucunda eserlerini yazmaları da karşılaştınnaya değer önemli
özelliklerdendir. Bu noktalardan hareketle her iki roman ve bunların filmleri çalışmamızda
karşılaştırmalı edebiyat bilimi disipliniyle paral(!)lik ve farlılık bağlamında değerlendirilmiştir. ·
The impact that Küçük Ağa in Turkey and Morenga in Germany has spawned is undoubtedly
the product of an interdisciplinary collective work. Kneading in collocation in the disciplines or
literature and media in the examples of Küçük Ağa and Morenga, have a significant effect under
auspices of collaboration of writers and scriptwriters. in our study, adapted to filming profession by a
literary movement, examples are given from the titles of Küçük Ağa by Tarık Buğra and Morenga by
Uwe Timm. Determining the reasons of the occurrence of an effective composition and transferring lo
mass population by courtesy of adapting to filming art of these two novels' are the basic aims of our
study. Considering the literature and media concepts, we approached the novels of the familiar writers
of both German and Turkish literature with analogy in aspect of serving as a model in visualising
literary text. Both novels show parallelism in both the recognilion of being fictionalised by considering
real stories and in recognition of abiding real characters to the characters of novels which composed
the subjects of the novels. in both novels, to protect their own land, battling of novel characters against
enemy and writers' composing their works in consequence of archive researches based on the
historical events are slgnificant peculiarities to compare. From this point of view both novels and their
films are appreciated in our study in aspect of parallelism and discrepancy with the discipline of
comparative literature science.