Ülkemiz okullannda yabancı dil öğretiminde yerel yabancı dil ders kitaplarının yanı sıra ithal
yabancı dil ders kitapları da okutulmaktadır. Yerel yabancı dil ders kitaplarının hazırlanmasında
öğrencinin öğrenme koşullan, ilgi ve ihtiyaçlarının dikkate alınmasına karşın, ithal yabancı dil ders
kitapları geniş bir kitleye yönelik hazırlanmakta, hedef gruplar arasındaki farklılıklar göz önünde
bulundurulmamaktadır. Buna rağmen albenisi, baskı kalitesi vs. gibi pek çok nedenle birçok ülkede
olduğu gibi Türkiye'de de bu kitaplar tercih edilmektedir. Öğrenciye yönelik, öğrencinin öğrenme
koşullarının dikkate alındığı malzemelerin verimliliğinin tartışılmasıyla birlikte ithal kitapların
yerelleştirilmesi ya da ülkelere göre basılması gündeme gelmiştir. Bu amaçla yapılacak işlemlerin belirli
ölçütlere göre ve uzmanlar tarafından gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Aksi halde kitap kurgulanırken
öngörülen bilgi ve becerilerin kazandırılması gerçekleştirilemez. Bu çalışmada Passwort Deutscİı adlı bir
Almanca ders ve alıştırma kitabının birinci cildinin Türkiye baskısı incelenerek elde edilen bulgular
doğrullusunda sonuç ve öneriler sunulacaktır.
In the education of foreign languages in the schools of Turkey, imported books are used as
well as the loca! books. In the preparation of local books, the leaming conditions of students, their
interests and needs are considered, whereas the imported ones are prepared regarding a broader
range without taking account of the differences between the target groups. However, the imported
ones are preferred also in Turkey, as in many other countrles, because of lots of reasons such as the
printing quality, sales appeal, ete. As well as the debates of the efficiency of using the materials that are
student-oriented, that consider the leaming conditions of students are ongoing; the localization of
imported books or the editions of them differing for countries has come into question . .The processes
that will be done for this purpose should be canied out according to certain criteria and by experts.
Otherwise, there might be some difficulties in preparing the book in regard to helping students giving
the predetermined knowledge and skills. In this study, the Gennan lecture and practice book Passwort
Deutsch's first volume of its Turkish editlon is analyzed and with the <lata acquired, the results and
suggestions are pr~sented.