Toplumlarda, hayatın tümünü kapsayan ve insanın diline de yansıyan önemli kültürel
unsurlar bulunmaktadır. Dilin farklı kültürel kodlar içerisinde kullanıldığı çoğulcu bir toplumda
“Çok Modelli ve Seyirci Odaklı Dil Tasarımı” kullanılarak iletişimin sağlanabileceği savı
görecelidir. Her ne kadar Christoph Sauer üzerinde durduğu Çok Modelli İletişim ve Seyirci
Odaklı Dil Tasarımı’nın iletişim sürecine katkısı olduğunu savunsa da iletişim sürecinde bazı
engeller ortaya çıkmakta ve süreç istenen sonuca ulaşamamaktadır. Zira iletişimde örneklenen
bilgiler aklın tesir menzilini arttırmaya yaramasına rağmen, bunların anlamsal değeri örtülü olan
bilgileri kapsamaktadır. Bu nedenledir ki Sauer’in üzerinde durduğu Çok Modelli İletişim ve
Seyirci Odaklı Dil Tasarımı kişilerin farklı kavram algıları nedeniyle kısmi bir iletişim olgusunu
ortaya çıkarmaktadır.
In all societies, there are important cultural elements that involve the life itself and that are
reflected to people’s use of language. It is a relative notion that communication can be done with
the use of “Multi-model Communication and Audience Design” in a society where the use of
language is formed within different cultural codes. Even though Christoph Sauer argues that
Multi-Model Communication and Audience Design has an effect on the communication process,
certain obstacles may occur within the process and thus the communication process is unable to
reach the expected goal. Although the information examlified during communication are useful
for increasing the effectiveness of mind, semantic values this information is within the implicit
information. Thus Multi-Model Communication and Audience Design, which was pointed out by
Christoph Sauer, brings out a partial communication because of different perceptions of individuals.