Dört temel dil becerisinin yanında teknolojiyi kullanma becerisinin de tartışılır olduğu modern eğitim sisteminde, iletişimi ve etkileşimi ön plana çıkaran Web 2.0 araçlarının kullanımı giderek yaygınlaşmaktadır. Bu araştırma, Web 2.0 araçlarından blogların, bir ders dışı öğrenme ortamı olarak tasarlandığında yabancı dil olarak Türkçe öğretimine etkisini araştırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Tasarım tabanlı yürütülen bu araştırma kapsamında araştırmacı tarafından özgün bir blog sitesi tasarlanmış, hazırlanan öğretim malzemelerinin katılımcılardan alınan geribildirimler ışığında gözden geçirilerek iyileştirilmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır. Altı haftalık planlanan çalışmanın uygulama süreci yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B.2 düzeyinde 24 üniversite öğrencisinin katılımıyla tamamlanmıştır. Uygulama sürecinin ardından, seçkisiz atama yoluyla belirlenen yedi öğrenci ve onlara ders veren iki öğretim elemanıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilerek uygulamanın kapsamı ve yöntemi, uygulanan etkinlik türleri, blog sitesinin içeriği ve teknik özellikleri değerlendirilmiş, böylece blog kullanımının yabancı dil olarak Türkçe öğretimine etkisi araştırılmıştır. Betimsel analiz yöntemleri kullanılarak ulaşılan sonuçlar, öğrenciler için yeni bir öğrenme biçimi olan blogların eğlenceli ve etkileşimli bir öğrenme ortamı hazırlayarak öğrenmeye karşı motivasyonu artırdığı yönündedir. Ayrıca, geleneksel öğrenme yöntemleri ile karşılaştırıldığında, güncel ve ilgi çekici içeriğe sahip olan blogların derse olan katılımı ve iletişimi arttığı yönündeki sonuçlar, blogların içeriğinin diğer beceri düzeylerini de kapsayacak şekilde geliştirilmesi ve sınıf içi uygulamalarının da araştırılması ihtiyacını ortaya koymuştur.
As it promotes communication and interaction, the use of Web 2.0 tools has gradually
increased in modern education system where technological capability is discussed as one of
the basic language skills. This study has been conducted to investigate the effects of blogs on
teaching Turkish as a foreign language, when designed as an out-of-class learning
environment. In the light of the principles of blended learning, a blog page was created by
the r esearcher a nd i t w as a imed t o r evise a nd i mprove t he material based on the
participants’ feedback. The implementation process of t he study lasted six weeks and was
conducted w ith t he participation o f 2 4 u niversity s tudents w ho a re l earning Turkish a s a
foreign l anguage i n B 2 p roficiency l evel. In o rder t o i nvestigate t he e ffects o f b log u se on
teaching Turkish as a foreign language, semi-structured interviews were held with seven
students and two instructors, who were randomly selected after the implementation process,
and they were asked to evaluate the scope and method of the study, activity types and the
content and technical features of the blog site. The qualitative results of the study showed
that b logs, a s a new l earning m odel f or s tudents, i mprove motivation f or l earning b y
preparing an enjoyable and interactive learning environment. When compared with
traditional learning methods, the results also showed that blogs have up-to-date and
interesting content, and therefore they increase participation and communication among
students. These findings suggest the need for further research on developing blog content
considering other proficiency levels and exploring the implementation of blogs in class
environments.