Bu çalışma, yüzyıllardır Türkiye’de yaşayan, Kafkasya kökenli Abhaz ve Çerkez
toplulukların, Türk toplum yapısıyla ne derece bütünleştiğini değerlendirmek amacındadır.
Bunun için, sosyo-kültürel yapının unsurları olan, demografik ve aile özellikleri ile ekonomi
ve siyaset gibi bazı alanlarda Abhaz ve Çerkezlerin faaliyetleri üzerinde durulmuştur. Göç
eden toplulukların, katıldıkları farklı sosyo-kültürel yapılarla ilişkilerini açıklayan kuramlar ile
Abhaz ve Çerkezlerin bu kuramlara uygun yönleri değerlendirilmiştir. Ayrıca şehirleşme ve
modernleşmenin etkisiyle, bu toplulukların sosyal ve kültürel yapılarında meydana gelen
değişmeler üzerinde durulmuştur. Türkiye’de yaşayan Kafkas toplulukları aile yapılarını
geleneklerine uygun şekilde sürdürmekle birlikte değişmelerle karşılaşmaktadırlar. Bu
topluluklar ekonomik ve siyasi faaliyetlere yoğun şekilde katılmaktadır. Türkiye’de
simbiyotik bir ilişki olarak başlayan karşılıklı temas, ekonomik ve siyasi bütünleşmeyle
devam etmiştir. Ancak değişimlerden kaynaklanan kültürlerini kaybetme endişesi ve bazı
siyasi gelişmeler, bu toplulukların kendilerini Türk toplumu içinde asli unsur görmekten,
diaspora olarak görmeye doğru yönelmelerine neden olmaktadır.
This study intends to evaluate to what extent Abhaz and Circassian communities of
Caucasus origin, who have lived in Turkey for centuries, have been integrated into the structure
of the Turkish society. To this end, elements of socio-cultural structure such as demographic and
family features of Abhaz and Circassian people and their activities in areas such as politics and
economy have been investigated. Theories explaining the different socio-cultural structures to
which migrant communities have joined and the aspects of Abhaz and Circassians that fit these
theories have been evaluated. Moreover, changes that have occurred in the social and cultural
structures of these communities as a result of the urbanization and modernization have been
dwelt upon. Although the Caucasian communities living in Turkey continue their family
structures in accordance with their traditions, changes are also encountered. These communities
take an active part in economic and social activities. The mutual contact that began as a
symbiotic relationship in Turkey continued with economic and political integration. However,
their concerns about losing their culture arising from changes and some political developments
cause these communities to see themselves as Diaspora within the Turkish community rather
than a fundamental element.