Anıtsal dikdörtgen prizma kitleleriyle Türk-İslam sanatında kütle biçimlenişinin
belirgin öğelerinden birisi olan taçkapılar, farklı tasarımlarıyla yapıların egemen öğesi haline
gelmiştir. Dini mimaride Cennet kapısı olarak görülen taçkapılar, İslam mimarlığında
uygulanan kapı düzenlemesi geleneğine bağlı bir şekilde gelişme göstermiştir. Özellikle
mukarnas öğeleriyle biçimlenen niş örtülü taçkapı tasarımı Osmanlı dönemi yapılarında
tutarlı bir gelişme göstermiştir. Osmanlı dönemi cami tasarımında en gösterişli ve anıtsal
taçkapı örneklerini sultanların veya hanım sultanların inşa ettikleri camilerde görmek
mümkündür. Bunun yanısıra önemli devlet adamları tarafından yaptırılan camilerde de
bazen oldukça anıtsal taçkapı tasarımlarını görmek mümküdür. Bu yapılardan bir tanesi de
Afyon Gedik Ahmet Paşa Cami Taçkapısıdır.
With their monumental rectangular prism bulks, the portals are one of the prominent
elements of bulk formation of Turkish-Islamic art and they have become the dominant
element of the structures with their different designs. The portals,which are considered as
gate of paradise in religious architecture, have developed depending on gate arrangement
tradition in religious architecture. The niche-covered portal design, especially shaped by
muqarnas items, showed a consistent development during the Ottoman period. In the
mosque d esign o f t he Ottoman p eriod, it i s p osisble t o s ee t he most f lamboyant and
monumental samples of the portals in the mosques built by the sultans or sultanas. Besides,
it is also possible to see quite monumental portals in the mosques built by important
statesmen. One of these structures is Afyon Gedik Ahmet Paşa Mosque Portal