Bu araştırmanın genel amacı 60-72 aylık çocukların duyguları anlama becerilerinin
sosyal problem çözme becerilerine etkisi incelemektir. Bu genel amaç çerçevesinde
çocukların sosyal problem çözme becerileri, çocukların demografik özelliklerine (cinsiyet,
yaş, kardeş sayısı, eğitim süresi) ve ailelerinin demografik özelliklerine (ailenin sosyoekonomik
durumu, annenin ve babanın öğrenim durumu) göre farklılaşıp farklılaşmadığı
incelenmiştir.
İlişkisel tarama modelinde düzenlenen araştırmanın çalışma grubu; 2011-2012 öğretim
yılında Konya il merkezine bağlı Selçuklu, Meram ve Karatay‟daki okul öncesi eğitim
kurumlarından tesadüfî olarak seçilen bağımsız anaokulları ve ilköğretime bağlı
anasınıflarında eğitim gören 60-72 aylık 350 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak “Denham Duygu Anlama Testi” ve “Wally Sosyal Problem Çözme
Testi” kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen veriler SPSS 13.0 paket programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Cinsiyet, yaş ve okul öncesi eğitim kurumuna devam süresi değişkenlerinin
çocukların sosyal problem çözme beceri puan ortalamaları üzerindeki etkisini test etmek
amacıyla “t testi”; duyguları anlama becerileri, kardeş sayısı, ailenin aylık toplam geliri, annebaba
öğrenim durumu değişkelerinin, çocukların sosyal problem çözme beceri puan
ortalaması üzerindeki etkisini test etmek amacıyla ise “ANOVA” kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda duyguları anlama becerileri, yaş, kardeş sayısı, okul öncesi
eğitim kurumuna devam süresi ve anne öğrenim durumuna göre çocukların sosyal problem
çözme becerilerinin farklılaştığı görülmüştür. Ancak cinsiyet, ailenin aylık toplam geliri ve
baba öğrenim durumu değişkenlerinin çocukların sosyal problem çözme becerisi üzerinde
etkili olmadığı belirlenmiştir.
The general purpose of this research is to study the effect of emotion understanding
skills of 60-72 months old children on their social problem-solving skills. Within the
framework of this general purpose children's social problem-solving skills were examined to
see if it differs according to children's demographic characteristics (gender, age, number of
siblings, years of education) and demographic characteristics of families (family socioeconomic
status, mother's and father's education levels).
Working group of this research which was conducted in a relational screening model
is composed of 350 60-72 months old children attending to randomly selected pre-school
education institutions, independent kindergartens and nursery classes within primary schools
in Selcuklu, Meram and Karatay connected to Konya province center. As a data collection
tool „Denham‟s Affect Knowledge Test‟ and „Wally Social Problem-Solving Test‟ was used
in the study.
The data obtained from the study were analyzed by using SPSS 13.0. "t test" was used
in order to test the effects of variables such as gender, age and period of attending to preschool
educational institution on children‟s mean score of social problem-solving skills; while
„one-way analysis of variance‟ (ANOVA) was used in order to test impacts of variables such
as emotion understanding skills, number of siblings, family's total monthly income, parents'
education level on children‟s mean score of social problem solving skills.
At the result of the research, social problem-solving skills of children was found to
differ according to understanding of emotions, age, number of siblings, period of attending to
pre-school educational institution and mother's education level. However, gender, family's
total monthly income and fathers' education variables were determined to have no impact on
children's social problem solving skills.