Cultural value of each society differs, though there may be some similarities in some aspects. Food consumption and nourishment understanding of each society are affected
both by cultural values and their level of economic development. Therefore, when evaluating the food consumption parameters, it is important to take into account the cultural values and consumption habits. In this respect, the aim of this study is to analyze the level of food spending and cultural values and food consumption parameters. This study is based on the secondary data obtained from the following two studies: one is the
Hofstede's (1980a) grouping of various cultures in his study of "Cultural Dimension Model"
and the other is the Menzel and D’Aluisio's (2005) study of "Hungry Planet: What
the World Eats?". The countries included in both studies have been included in this study
as well to make an evaluation in a comparative manner. The findings indicate that there
is a tendency of low food consumption spending in the countries where the large power
distance exists. On the other hand, there is a tendency of high food consumption spending
in the countries which have individualistic cultural values in their own nature.
Birtakım benzerliklerine karşın toplumların kültürel değerleri birbirinden farklıdır. Her
toplumun yiyecek tüketimi ve beslenme anlayışı, toplumların kültürel değerleri ve ekonomik
gelişmişlik düzeyleriyle yakından ilişkilidir. Bu nedenle, toplumların yiyecek tüketimini
değerIendirirken toplumsal kültürel değerlerini ve tüketim alışkanlıklarını dikkate
almak önemlidir. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı yiyecek harcama düzeyi ile kültürel
değerler ve yiyecek tüketim kalıpları arasındaki ilişkiyi bir arada değerlendirmektir. Bu çalışma Hofstede'ın (1980a) "Kültürel Boyutlar Modeli" çalışmasıyla Menzel ve
D’Aluisio'nun (2005) "Aç Gezegen: Dünya Ne Yemektedir?" çalışması kapsamında ikincil
verilere dayalı olarak hazırlanmıştır. Sağlıklı bir karşılaştırma yapabilmek için birbirinden
bağımsız olarak hazırlanmış olan her iki çalışmada da yer alan ülkeler ele alınmıştır. Bulgulara göre, yüksek güç mesafesi olan ülkelerde yiyecek tüketim harcaması düşükken, bireyselliğin yüksek olduğu ülkelerde yiyecek tüketim harcaması yüksektir.