Bu çalışmada, beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğrencilerin çeşitli değişkenlere göre çoklu zeka alanlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Örnekleme alınan öğrencilerin çoklu zeka ölçeği puanlarının cinsiyete, öğrenim gördükleri alana, gelir düzeylerine, yaşadığı yere ve branşlarına göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Saban tarafından, geliştirilen geçerlik ve güvenirlik çalışması (?=0,93) yapılmış olan çoklu zeka alanı envanteri tesadüfî örneklem yoluyla araştırmaya katılan beden eğitimi ve spor yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilere uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmış değerlerin bulunmasında SPSS 10.0 istatistik paket program kullanılmıştır. Normallik sınamasına göre, normal dağılım gösteren veriler için parametrik testlerden bağımsız örneklerde t testi ve One ? Way ANOVA, normal dağılım göstermeyen veriler için nonparametrik testlerden Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Varyans homojenliğine göre ise Post Hoc Multiple Comparisions testlerinden Tamhane ve Tukey testleri kullanılmıştır. Bu çalışmada hata düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Cinsiyet değişkeni bakımından çoklu zeka alt boyutlarından müziksel, görsel ve bedensel zeka alanlarında erkekler ve bayanlar arasında anlamlı farklılık görülmüştür (p<0.05). Bayanların müziksel, görsel ve bedensel zeka seviyeleri erkeklerin müziksel görsel ve bedensel zeka seviyelerine göre daha yüksektir. Bölüm bakımından incelendiğinde çoklu zeka alt boyutlarından sözel, matematiksel, müziksel, görsel, bedensel, sosyal, içsel ve doğacı zeka alanlarında öğretmenlik, yöneticilik ve antrenörlük bölümleri arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Sınıf değişkeni bakımından sosyal, içsel ve doğacı zeka seviyelerinde anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0.05). Bu karşılaştırmalarda, 2. sınıfların sosyal zeka seviyeleri 1.3. ve 4 sınıfların sosyal zeka seviyelerinden düşüktür. Doğacı zeka alanında ise 1. sınıfların doğacı zeka seviyeleri 2.3 ve 4. sınıfların doğacı zeka seviyelerinden daha düşük bulunmuştur (p<0.05) ayrıca 2. sınıfların içsel zeka seviyeleri 3. sınıfların içsel zeka seviyelerine göre daha düşüktür. Spor türü bakımından bedensel knestetik zeka seviyeleri incelendiğinde takım sporları ve bireysel sporlar arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0.05). Bireysel sporlarla uğraşan deneklerin takım sporlarıyla uğraşan deneklere göre bedensel-kinestetik zeka seviyesi daha yüksek bulunmuştur. Bedensel-kinestetik ve doğacı zeka seviyeleri bakımından gelir seviyeleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05). Bu karşılaştırmalarda gelir durumu 1000-1500 olanların bedensel-kinestetik zeka seviyesi gelir durumu 500 ve altı, 500-1000, 1500-2000, 2000 ve üzeri olanların bedensel ?kinestetik zeka seviyelerinden daha düşük bulunmuştur. Aynı zamanda, gelir durumu 500 ve altı olanların bedensel-kinestetik zeka seviyesi 500?1000 olanların bedensel-kinestetik zeka seviyesinden daha yüksektir. Bedensel-kinestetik ve doğacı zeka alanları deneklerin yaşadığı yer bakımından incelendiğinde köyde yaşayan deneklerin bedensel-kinestetik ve doğacı zeka seviyeleri il ve ilçe de yaşayan deneklerin bedensel-kinestetik ve doğacı zeka seviyelerinden daha yüksek bulunmuştur (p<0.05). Sonuç olarak, beden eğitimi ve spor bölümlerinde öğrenim gören bireylerin cinsiyet, sınıf, spor türü, gelir durumu ve yaşadığı yer değişkenlerine göre bir veya birden fazla zeka alanına sahip olduğu ve bireyler arasında farklılık olduğu görülmüştür. Bu zeka alanlarının sosyal, çevresel, ekonomik vb durumlardan etkilendiği düşünülmektedir.
In this study, is aimed to determine of multiple intelligence areas on physical education students according to some variables. Also, it is determinate difference in multiple intelligence scale points according to gender, area of instruction, earnings level, and environmental and sport branches of students in sampling. In this study, the multiple intelligence scale, which was designed by Saban, also it was made validity and reliability (?=0,93), was used for students. SPSS 10.0 statistical program was used for evaluation and calculation of the data. In order to explain difference between measurements, Mann-Whitney U and t ? test and One-Way ANOVA and Kruskal Wallis H was used according to the results of the test of normality and Tamhane and Tukey test from Post Hoc Multiple Comparisons tests was used according to the results of the homogeneity of variance. The significance level was taken as 0.05. We did not find any statistical differences between female and male for musical intelligence, visual and bodily intelligence of multiple intelligence step in gender variable (P>0.05). The levels of musical intelligence, visual and bodily intelligence of females were higher than the levels of musical intelligence, visual and bodily intelligence of males. There was not a statistical differences between department of teaching, sport management and training for Logical-mathematical, musical intelligence, visual, bodily intelligence, social, intrapersonal and naturalist intelligence in departments (P>0.05). We did find statistical differences between classes for social, intrapersonal and naturalist intelligence of multiple intelligence (P>0.05). In the compares, the levels of social intelligence of second classes were lower than the levels of social intelligence of first, third and fourth classes. However, the levels of naturalist intelligence of first classes were lower than the levels of naturalist intelligence of second, third, fourth classes and the levels of intrapersonal intelligence of second classes were lower than the levels of intrapersonal intelligence of third classes. When it is examined of the levels of bodily- kinesthetic intelligence in team and individual sports, it did find statistical differences between them (P<0.05). The levels of bodily- kinesthetic intelligence of individual players were higher than the levels of bodily- kinesthetic intelligence of team players. We did find statistical differences between earnings levels for bodily- kinesthetic intelligence and naturalist intelligence (P<0.05). When the earnings level for bodily- kinesthetic intelligence was analyzed with respect to earnings levels of subject, it was found that the earnings levels of 1000-1500 were lower than the earnings levels of 500 and lower, 500-1000, 1500-2000, 2000 and higher in compares (P<0,05). Also, the levels of bodily- kinesthetic intelligence of the earnings level of 500 and lower were higher than the levels of bodily- kinesthetic intelligence of the earnings level of 500-1000. When it is examined of the levels of bodily- kinesthetic intelligence and naturalist intelligence in residential area, it was found that the levels of bodily- kinesthetic intelligence and naturalist intelligence in village people were higher than the levels of bodily- kinesthetic intelligence and naturalist intelligence in province and borough people (P<0.05). In conclusions, we did find differences between persons who have to one or plural multiple intelligence levels according to gender, classes, individual and team sports, earning levels, and residential area on physical education students. It is considered to influenced of multiple intelligence levels from social, environmental and economics etc states.